“What’s in a name?!”

Auteurs: Roeland de Roo & Naomi Bruining n.a.v. hun afstudeeronderzoek ‘Godsdienst of …?’ in opdracht van het Corderius college in Amersfoort.

godsdienst of ...Er zit heel veel in een naam. Dat kunnen we stellen na ons onderzoek voor de vakgroep godsdienst op een Protestants Christelijke school. “Is de naam ‘godsdienst’ nog toereikend voor het onderwijs dat we nu aan onze leerlingen aanbieden?”

Een naam verander je niet zomaar. Want, zo gaf één van onze respondenten aan, “Een naam zegt iets. Je doet er iets mee. Je bewerkstelligt er iets mee.” Goed, dus de naam ‘godsdienst’ zegt iets. Scholen doen er iets mee en ze bewerkstelligen er iets mee. Dat is wel gebleken in ons onderzoek.

De naam van een schoolvak zegt iets over de inhoud van dat vak. Bij Engels leer je de Engelse taal en bij geschiedenis leer je over de geschiedenis van ons land of daarbuiten. Heel logisch allemaal. Bij godsdienst zou dat ook zo kunnen zijn, maar in de praktijk is duidelijk te zien dat het lang niet altijd gaat om ‘de dienst van god’, zoals het begrip letterlijk zegt.

Waarom niet? Interessante vraag. De naam ‘godsdienst’ is in die zin uitdagend te noemen. De vraag is of je altijd maar bezig bent met ‘de dienst aan god’, ‘de dienst van god’, ‘gods dienst aan ons’ of hele andere zaken. Sommige scholen behandelen namelijk meerdere godsdiensten, zonder een duidelijke positie in te nemen, andere scholen doen meer aan persoons- of burgerschapsvorming en weer andere scholen behandelen een soort filosofie. Godsdienst lijkt hiermee sterk op een containerbegrip in het onderwijs van Nederland.

Heel leuk en aardig dat het vak levensbeschouwing ontwikkeld is, het is neutraal, kiest geen positie, maar levensbeschouwing helt alweer de hele andere kant op. Waarom is er niet gewoon een naam die precies zegt wat het vak inhoudt? Goede vraag.

Goed. Het is dus van belang dat er wordt gekeken naar de inhoud van het vak, maar als je dat doet, kun je uiteraard niet om de school heen. Want ja, de school bepaalt wat de inhoud van de verschillende vakken is. En daar waar dat bij geschiedenis en Engels gemakkelijk is, is dat uitdagend bij godsdienst. Wat is de rol van een godsdienst of godsdiensten voor de school? Heeft het überhaupt een rol? En hoe zit dat bij de docenten die het vak aanbieden? En vergeet vooral de leerlingen niet.

Wat is de identiteit van de school, welke kleur bekennen ze en wat is hun doel met godsdienstig onderwijs? Dat zijn vragen die meespelen. Deze vragen bepalen de inhoud van het vak en dat zou de opzet moeten vormen voor de naam die de school eraan wil hangen.

Scholen moeten weten wat ze willen aanbieden en met welke reden. Scholen moeten zorgen voor een naam die aansluit op de inhoud van het vak dat ze aanbieden. Zo laten ze zien wat hun identiteit is en welke positie ze in willen nemen. Dit schept helderheid voor docenten, leerlingen en ouders in wat zij kunnen verwachten op het gebied van godsdienstig onderwijs.

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Afstudeerprojecten met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *