Versteviging van de brug

Auteurs: Pieter van Eijk en Janneke van Maanen n.a.v. hun afstudeerproject op het Comenius College in Rotterdam.

Je zult er maar voorstaan als docent, een kerst of een Paasviering organiseren  in  een school met een christelijke visie waarbij de leerlingpopulatie bestaat uit multiculturele en multireligieuze leerlingen. Hoe ga je dat doen? Dat is de vraag die het Comenius College te Rotterdam zich stelt. Er zijn namelijk diverse leerlingen: de één is niet-gelovig, de ander moslim en weer een ander is hindoe of christen. Iedere leerling heeft zijn eigen achtergrond en eigen denkkader waarin het Kerst- en paasverhaal van de school niet direct passen. Dit wordt ervaren als een kloof. Hoe de docenten deze kloof het beste kunnen overbruggen, hebben wij onderzocht in onze scriptie: ‘Versteviging van de brug’.

Met het organiseren van een viering slaan de docenten al een brug! Dat de docenten van het Comenius College dit doen, hebben zij soms nog niet helemaal door. Een viering heeft namelijk diverse doelen. Naast het feit dat ze de inhoud van christelijke feesten overbrengt kan een viering ook verbindend werken, zonder dat iedereen het eens moet zijn met de inhoud. Uit het onderzoek blijkt dat het samenzijn en het ontbijt belangrijke elementen zijn voor de leerlingen, zij vinden het fijn om een moment te hebben waarbij ze samen zijn. Het ontbijt kan het gevoel van saamhorigheid vergroten want samen eten werkt verbindend. Bij zowel religieuze als culturele feesten staan samen met de ander zijn, het eten en cadeaus geven en ontvangen in de top drie van meest gewaardeerde elementen.

Deze elementen zaten de afgelopen jaren in de viering van het Comenius college en daarmee hebben ze goud in handen, namelijk: verbondenheid creëren in een samenleving die daarnaar verlangt. Voor de docenten is het goed om dit te realiseren. Docenten vinden het lastig om de juiste vormen te vinden zodat de viering de inhoud dekt en het bij de leerling aansluit. Daar komt nog eens bij dat zij moeten concurreren met de belevingscultuur. Een manier om hiermee om te gaan is de leerlingen in de voorbereiding van de vieringen meer verantwoordelijkheid geven. Ook door middel van een persoonlijke reflectie kan een verhaal verbinding creëren ten opzichte van elkaar en de inhoud van het feest.

Over de inhoud moeten docenten met elkaar brainstormen. De inhoud moet één van de redenen zijn waarom de vieringen gedaan worden. Het gaat om de inhoud. Maar tegelijkertijd moeten ze beseffen dat de inhoud niet één op één aansluit bij de leerling. Daarvoor is het nodig dat ze daarin haalbare doelen opstellen. De doelen worden realistischer als er een voor- en een natraject, en een evaluatiemoment worden ingepland. Op die manier ontlast je het halfuurtje aan viering van een volle evangelieverkondiging en heb je meer voorkennis waarbij je kan aansluiten.

Dat het belangrijk is om te brainstormen hoe je de christelijke identiteit weergeeft wordt door de volgende opmerking wel duidelijk: ‘Hoe duidelijker je weet waar je zelf staat, hoe meer ruimte je aan de ander kan geven’ (Reitsma, 2016). Op deze manier verstevigen de docenten de bestaande brug tussen leerlingen en de schoolvisie en zal vieren een FEEST zijn waarbij we elkaar ontmoeten!

Het afstudeerproject ‘Versteviging van de brug’ van Pieter en Janneke is binnenkort te raadplegen op de HBO Kennisbank.

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Afstudeerprojecten, Leraar Godsdienst/Levensbesch. met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *