‘Typisch VMBO’

Auteur: Mark Blijderveen n.a.v. zijn afstudeeronderzoek ‘Typisch VMBO’ Foto Mark van Blijderveen
Vooraf… In dit onderzoek werd gezocht naar lesvormen voor het godsdienstonderwijs op de Gomarus Scholengemeenschap te Gorinchem, die aansluiten bij het leren en denken van VMBO-leerlingen. Mark schrijft: “Godsdienst is een belangrijk vak, omdat de leerlingen hier op Christus worden gewezen en daarnaast toegerust worden voor hun staan als christen in de maatschappij. Daarom is het belangrijk dat de lesstof niet over de hoofden van de leerlingen heengaat, maar blijft haken.” Vanuit dit besef en vanuit de grote interesse in jongeren, heeft Mark dit onderzoek mogen verrichten bij de Gomarus Scholengemeenschap te Gorinchem. Dit onderzoek geeft een beeld van het leren en denken van de VMBO-leerlingen en biedt een aantal lesvormen aan die geschikt zijn voor het godsdienstonderwijs aan VMBO-leerlingen.

‘Geef jij les aan VMBO-leerlingen? Dat is zeker wel pittig?’ Vaak krijg ik deze vraag te horen wanneer ik vertel dat ik lesgeef aan VMBO-klassen. De VMBO-leerlingen hebben vaak een imago dat ze slecht meedoen in de les, dat ze moeilijk gedrag vertonen en de docent het leven zuur maken. Echter, ligt dat aan de leerling? Of kan het te maken hebben met lesvormen die niet aansluiten bij de leerling?
In opdracht van de Gomarus Scholengemeenschap te Gorinchem heb ik onderzoek verricht naar welke lesvormen aansluiten bij het leren en denken van VMBO-leerlingen en ingezet kunnen worden tijdens de godsdienstlessen op deze school.
Typische VMBO-leerling
VMBO-leerlingen zijn praktisch en toepassingsgericht ingesteld. Concreet verwerken van de leerstof heeft hun voorkeur. Het overgrote deel van de leerlingen kan beter omgaan met beelden dan met tekstuele informatie. De VMBO-leerling werkt graag samen. Hij heeft een laag leer- en werktempo en heeft behoefte aan structuur in de les. Relaties onderling, maar ook met de docenten spelen een belangrijke rol in het leven van de VMBO-leerlingen. is gesteld op de relatie met de docent.

Typische VMBO-lesvormen
Om bij deze ‘typische’ VMBO-leerling aan te sluiten is het belangrijk dat lesonderdelen gericht zijn op het praktische, het toepasbare. De leerling moet kunnen ervaren waarom iets voor hem belangrijk is. Dit begint met het contact tussen docent en leerling. Met dit contact staat of valt een les. Reden te meer om als docent hier extra aandacht aan te besteden. Daarnaast is het belangrijk om de leerling niet te overladen met tekstuele informatie, maar beeldend te zijn. Hier zijn tal van mogelijkheden, van het gebruik van afbeeldingen op het bord, het vertellen van een prachtig verhaal tot het laten zien van een video. Geen ellenlange informatieve verhalen, waarbij de leerling al bij voorbaat afhaakt, maar een korte, boeiende uitleg waarmee de leerling aan de slag kan. Volgens de VMBO-leerling is het gezellig om samen te werken. Klopt! Maar het is even zo belangrijk om samen te werken omdat hierdoor het leren van de leerling zichtbaar wordt en de leerling de stof kan verinnerlijken. Daar is meer bij nodig, dan gezellig bij elkaar zitten. Dit vraagt allereerst om een heldere, volledige instructie van de docent, zodat de leerling weet wat er van hem verwacht wordt en hoe hij de opdracht moet aanpakken. Daarnaast vraagt samenwerking om begeleiding van de docent. Hij zal tijdens het groepswerk rondlopen om te kijken hoe de leerlingen werken en de leerlingen helpen nadenken over hun eigen leerproces. Om de rode lijn helder te houden en om aan te sluiten bij de behoefte aan structuur, is een goede afsluiting van de les essentieel. Aan het eind van de les kunnen de leerlingen hun leeropbrengst evalueren, door bijvoorbeeld gebruik te maken van een belevingsbord waarbij leerlingen hun eigen leeropbrengst en betrokkenheid kunnen scoren en evalueren. Het plakken van briefjes met daarop de opbrengst van de les op een bord aan het eind van de les kan ook een geschikt middel zijn.

VMBO-leerlingen zijn prachtige, ‘typische’ leerlingen! Doe er als docent je best voor!

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags . Bookmark de permalink.

2 reacties op ‘Typisch VMBO’

  1. Nicole schreef:

    Welke bronnen heb jij gebruikt??

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *