Thank you for the music

Auteur: Albert Jan Lourens n.a.v. zijn afstudeerproject ” Thank you for the music – Over de Albert-Jan Lourensrol van muziek in de levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling van brugklasleerlingen”. 

Vooraf: In de afgelopen maanden heb ik mij beziggehouden met het thema muziek in relatie tot de levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling van jongeren. Maaike Graafland van Het Streek gaf aan dat de godsdienstsectie onvoldoende zicht had op de rol van muziek in het leven en de levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling van haar brugklasleerlingen. Het gevolg hiervan was dat zij hun gewenste muziekonderwijs, bij het vak godsdienst, onvoldoende konden laten aansluiten bij de belevingswereld van de brugklasleerlingen. Deze constatering was het uitgangspunt voor mijn bachelorscriptie.
 

Mijn persoonlijke interesse in muziek is erg groot en om deze reden sprak het thema mij gelijk aan. Ik kwam erachter dat verschillende onderzoekers aangeven dat jongeren tegenwoordig, door de versplintering van religieuze instituten, moeite hebben bij het vinden van een eigen ‘geestelijke samenhang’. Om deze reden zoeken zij naar ‘rolmodellen’ in populaire cultuur. Muziek kan daarmee een belangrijke functie hebben in het verkennen van de ‘wereld’ en hiermee bijdragen aan de ‘exploratie’ van leerlingen. Echter, de boodschappen in liedteksten kunnen in strijd zijn met de informatie die leerlingen krijgen van hun (andere) opvoeders. Wanneer leerlingen niet tot een eigen levensbeschouwelijke identiteit komen, kan dit een gevoel van onveiligheid en onzekerheid als gevolg hebben. Binnen deze zoektocht raden verschillende wetenschappers aan om jongeren hierin te begeleiden, bijvoorbeeld in de vorm van ‘reflectieve exploratie’. 

 

Uit mijn onderzoek blijkt dat deze groep leerlingen voornamelijk naar muziek luisteren voor ontspanning, afleiding en om hun gemoedstoestand te reguleren. De leerlingen geven over het algemeen aan weinig van muziek te leren over het levensbeschouwelijke thema’s. Hiermee kan geconcludeerd worden dat de rol van muziek in de levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling van havo/vwo-brugklasleerlingen van Het Streek niet erg groot is. Aangezien het hier gaat om hun persoonlijke mening, is een vervolgexperiment aan te raden. Dit zou bijvoorbeeld goed kunnen passen in een opdracht rondom de muziekkeuze van de leerlingen. 

Daarbij is vormingsgericht onderwijs, bijvoorbeeld in de vorm van ‘reflectieve exploratie’ bij het vak godsdienst, op basis van de literatuurstudie en de mogelijke gevolgen nog steeds erg aan te raden. Uit de theorie van Fowler blijkt namelijk dat jongeren over het algemeen op een latere leeftijd meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen levensbeschouwing. Om deze reden zou het in mijn ogen erg interessant zijn om dezelfde vragenlijst bij de bovenbouw leerlingen af te nemen. Mogelijk past het voorgestelde vormingsgerichte onderwijs, op basis van de literatuurstudie en mijn onderzoek, daarmee ook beter thuis binnen de bovenbouwlessen.  

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *