Schoolpastoraat vraagt om het inblazen van nieuw leven

Auteurs: Lisette Borgers-Heij en Marije van de Kamp n.a.v. hun afstudeeronderzoek Marije en Lisette‘Schoolpastoraat op De Meerwaarde.’

De Meerwaarde is één van de weinige scholen in Nederland, waar schoolpastoraat een plek heeft gehad. Misschien niet in de vorm van een pastor, maar er was wel ruimte en geld om de godsdienstdocenten de rol van pastor te laten vervullen waar dat nodig was. De onduidelijke plek van schoolpastoraat zorgde ervoor dat de vmbo-leerling geen beeld had van wat pastoraat zou betekenen. ‘Een pastor is toch een soort dominee?’, werd er geroepen. Verder hadden veel leerlingen geen idee wat een pastor is, voor ons een reden om het schoolpastoraat onder het stof vandaan te halen.
In ons onderzoek naar de behoefte aan schoolpastoraat kwam naar voren, dat de vmbo-leerling wel duidelijk aan kan geven, wat zijn behoeftes zijn rondom het delen van geloofs- of levensvragen. Als ze hier met een persoon over willen praten, moet die persoon voldoen aan de volgende eisen: betrouwbaar zijn, vriendelijk zijn en goed kunnen luisteren. Zodra wij hier een religieuze lading aan verbonden, nam de behoefte aan een pastor sterk af. Omdat er weinig behoefte bleek aan deze vorm van pastoraat, zijn wij andere opties binnen het pastoraat gaan onderzoeken. Wat opviel is dat de wensen van de leerlingen nauw aansluiten bij de taak van de mentor. Het schoolpastoraat zou dus nieuw leven ingeblazen kunnen worden binnen de huidige structuren van de school.

De Meerwaarde heeft een duidelijke christelijke identiteit. Het ‘christelijk’ zijn, zit niet alleen in de naam, maar dit wordt ook gepraktiseerd binnen de school. Schoolpastoraat zou een mooie uitwerking kunnen zijn van de christelijke identiteit. In het verleden is gebleken dat schoolpastoraat niet goed uit de verf kwam op de manier waarop het toen werd ingericht. Het is tijd om schoolpastoraat nieuw leven in te blazen. Naast de versterking van mentoraat, zou de school kunnen denken aan een pilot met een schoolpastor, om de vmbo-leerling te laten zien wat een schoolpastor zou kunnen zijn. Op deze manier kan de vmbo-leerling zijn behoefte aan schoolpastoraat bepalen. Wij hebben gemerkt dat het voor de vmbo-leerling lastig is om zijn behoefte aan te geven aan iets wat nog niet concreet is.

Schoolpastoraat kan op meer manieren plaatsvinden dan enkel in de vorm van een schoolpastor. Pastoraat is van belang voor de leerling, omdat het de leerling zijn weg met God laat zien en ontdekken. Schoolpastoraat kan de leerling nieuw leven inblazen!

Wil je meer informatie? Neem contact op met één van ons via social media.

 

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *