Schoolpastoraat op CSG Het Streek te Ede?

Auteur: Eline Wassink, n.a.v. haar afstudeeronderzoek ‘Is er behoefte aan schoolpastoraat foto Elineop CSG Het Streek?’

Het doel van dit onderzoek op Het Streek was om in kaart te brengen tot in hoeverre er onder de medewerkers en leerlingen een behoefte is aan schoolpastoraat waardoor er geïnvesteerd kan worden in de waardevolle ontmoeting met de ander en met God. Omdat pastorale begeleiding een vorm is om ruimte creëren voor deze ontmoeting heb ik als hoofdvraag gesteld: Is er behoefte aan schoolpastoraat op CSG Het Streek?

Schoolpastoraat op CSG Het Streek te Ede?

Juni 2017 – ‘Mevrouw, bizar hé wat er gebeurd is hier in de buurt met die twee meisjes die vermoord zijn. De verdachte kwam zelfs uit Lunteren… Dat is echt dichtbij. Welke gek doet zoiets? Waarom gebeurt dit? Ik word er bang van…’

Zomaar een citaat van een 3 havo leerling tijdens de dagopening op Het Streek. Leerlingen worden al jong geconfronteerd met de wreedheid van het leven en het zet ze stil. Wandelend door de gangen van deze middelbare school kwam ik in aanraking met docenten en leerlingen die op zoek zijn. Opmerkingen zoals hierboven en existentiële vragen als ‘waarom is er lijden?’ raken aan de identiteit van een leerling. Mijn afstudeeronderzoek had als doel om na te gaan of er onder middelbare scholieren behoefte is aan een plaats waar je geholpen wordt om een vertaalslag te maken tussen deze levensvragen en de werkelijkheid. Een plaats waar er een waardevolle ontmoeting plaats kan vinden met de ander en met God. Schoolpastoraat is een vorm van begeleiding waar ruimte wordt gecreëerd voor de ontmoeting met de ander, de leerling, en met God. Op CSG Het Streek heb ik onderzoek gedaan onder leerlingen en docenten om er achter te komen of er behoefte is aan schoolpastoraat die ruimte biedt aan zulke levenskwesties.

Een school neemt een heel belangrijke plaats in binnen de geestelijke of geloofsontwikkeling van een tiener, dit wordt met name zichtbaar tijdens het vak godsdienst of levensbeschouwing. Roebben beschrijft dit als: ‘de levensbeschouwelijke dimensie van de werkelijkheid die bespreekbaar wordt waardoor leerlingen leren tijdens een vak als godsdienst of levensbeschouwing om existentiële vragen stellen, beantwoorden en beoordelen’. Maar soms blijven deze vragen liggen in het klaslokaal.

Uit onderzoek is gebleken dat er een beperkte behoefte is aan een speciale schoolpastor op CSG Het Streek maar signaleren docenten dat er meer aandacht dient te zijn voor de persoonlijke ‘grote’ vragen van een leerling. Pastorale begeleiding door een godsdienstdocent of leerlingbegeleider zou in deze geringe behoefte kunnen voorzien. Eigenlijk is iedere docent geroepen om een leerling pastoraal te begeleiden en doet dit door een ‘omzien naar elkaar’, vanuit Gods omzien naar mensen.

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *