Religieus islamitisch terrorisme

Auteur: Rene Bosman n.a.v. zijn afstudeeropdracht Religieus islamitisch terrorisme.  foto Rene Bosman

Islam en geweld horen bij elkaar! Moslims en de islam zijn een bedreiging voor Nederland. Deze stellingen worden door veel Nederlanders onderschreven. Beelden van verschillende terroristische aanslagen in Europa staan nog scherp op ons netvlies. Misschien hoor jij wel bij de meerderheid van de Nederlandse bevolking die bang is voor de islam en voor de multiculturele samenleving.  

De islam in Nederland gelooft net als andere religies in een hoger wezen. De religieus islamitische terrorist rechtvaardigt zijn handelen vanuit deze hogere macht. Door een bepaalde interpretatie van de islam heeft de terrorist het recht om opzettelijk onschuldige burgers met geweld te doden. Dit islamisme is obscuur en in zichzelf gekeerd, fanatiek en oorlogszuchtig. Dit is niet de islam zoals Nederlandse moslims voorstaan. Zij geloven in een open, tolerante en vredelievende islam. Beiden zijn niet met elkaar te rijmen. Los van de vraag waarop wij deze uitspraken baseren wil ik de vraag stellen in hoeverre wij worden beïnvloed door het religieus islamitisch terrorisme in ons denken en in onze houding ten opzichte van moslims in Nederland. Tot nu toe zijn er gelukkig nog geen aanslagen geweest in Nederland maar de invloed van terroristische aanslagen in andere Europese landen stoppen niet bij de Nederlandse grens. Na elke aanslag zijn er vaak heftige uitlatingen en een toename van het wij-zij denken. 

De vraag die ik mijzelf als godsdienstonderwijzer hebt gesteld is ‘hoe zit dat nu met jongeren?’. Heeft het religieus islamitisch terrorisme invloed op het denken op de houding van jongeren ten aanzien van moslims en de islam in Nederland? Wat blijkt? Onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Melanchthon Schiebroek wijst uit dat tweederde van de onderzochte groep aangeeft geen negatieve gevoelens te hebben ten opzichte van religie, niet negatief denkt over de moslims en de islam en geen negatieve invloed ervaart in de persoonlijke beleving en houding ten opzichte van moslims in Nederland. Kanttekening hierbij is dat één derde dit wel vindt. Dat is een grote groep. Uit ervaring weten we dat een kleine groep grote invloed heeft in de klas. Deze groep die aangeeft wel negatief te worden beïnvloed door het religieus terrorisme moeten we dus zeer serieus nemen. De godsdienstonderwijzer heeft als opdracht om met beide groepen in gesprek te gaan om tegenstellingen die kunnen leiden tot segregatie binnen de school en dus onze samenleving tegen te gaan. De godsdienstdocent staat voor een geweldige uitdaging om dit vorm te geven.  

 

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *