Over de datum

Auteurs: Eveline de Heus en Timos Kapteijns n.a.v. hun afstudeeronderzoek ‘Over de datum. Afstudeeronderzoek naar de actualisering van de kerkgeschiedenismethode ‘Tot de voleinding der wereld’.

Weet je nog?
Weet je het nog? Vroeger, of minder lang geleden, toen je van die lange teksten moest lezen op de middelbare school? Of zo’n oersaaie les waar je ellenlange aantekeningen kreeg? Of opdrachten waar je nóg meer voor moest lezen? Welkom bij kerkgeschiedenismethode ‘Tot de voleinding der wereld’. Twaalf jaar oud. Heerlijk om uit te werken… Tenminste, voor Mark die echt een taaldenker is. En voor mij, beelddenker, dan? En voor Marieke uit mijn klas die echt niet stil kan zitten en gewoon wat wil doen? Tja, saai, langdradig en complex.

Bezint eer ge begint
Wat heb je Marieke en mij nu te bieden? Iets dat over de datum is, bied je toch niemand aan!? Wél iets dat bij de tijd is. De methode dan maar weggooien? Kan, hoeft niet! Je kunt ook dat wat verouderd is ‘wegschrapen’. Dan kun je de rest laten ‘zitten’ en daar vervolgens iets nieuws omheen ‘maken’. Let daarbij op wat je weghaalt en ervoor in de plaats doet. Daarom ons advies: ‘bezint eer ge begint’. Denk aan kinderen als Marieke en mij. Wat boeit ons? Waar worden we blij van? Hoe leren wij? Wat kunnen wij er mee? Schrijf een methode waarbij Marieke af en toe ‘lekker aan de slag kan’, Mark een boek kan lezen en ik lesstof verwerk in een vlog. Dan kan die saaie, ellenlange kerkgeschiedenisles misschien wel geschiedenis schrijven in ons. Waarom? We snappen eindelijk wat tóen voor mij nú betekent en voor láter.

NB: Interesse in het hele onderzoek? Stuur dan een mail naar evelinedeheus@gmail.com of timoskapteijns@hotmail.com

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Afstudeerprojecten, Leraar Godsdienst/Levensbesch. met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *