(Maak) tijd voor identiteit!?

Auteur: Jan Meerkerk n.a.v. zijn afstudeerwerkstuk ‘Voorbereiding identiteitstraject’
op het CSG Calvijn.

Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik, Jan Meerkerk, een identiteitstraject voorbereid op Calvijn Groene Hart. Dit heb ik gedaan door middel van literatuur- en praktijkonderzoek. Ik keek eerst hoe de literatuur sprak over de identiteit van een school, vervolgens heb ik kwantitatief en kwalitatief onderzoek gedaan: ik heb namelijk een enquête onder het personeel en een enquête onder de leerlingen uitgezet, en ik heb vijf diepte-interviews gehouden onder het personeel. Ik heb geleerd dat denken over identiteit belangrijk is.

Eigen identiteit
Wie ben ik? Waar sta ik voor? Iedereen stelt of stelde wel eens zo’n vraag. Ik in ieder geval wel. Wat is mijn identiteit? Wie ben ik? Waar sta ik voor? Stelt u deze vragen ook niet? Of heeft u weleens zulke vragen gesteld?

School en identiteit
Een school heeft ook een eigen identiteit. Of er nu wel of niet over nagedacht is. Elke school is in dat opzicht uniek. Mooi is dat toch? Elke school is namelijk anders dan een andere school; school A is anders dan school B. En elke school staat ergens anders voor.

Tijd voor identiteit?
Maar maakt een school wel eens tijd voor identiteit? Ik bedoel: denkt een school ook wel eens naar over zijn identiteit? Wordt daar echt nog wel eens over nagedacht? Vragen als: wie zijn wij? Waar staan wij voor? Die moeten toch op elke school aan de orde komen? Ik vind in ieder geval van wel.

Geen tijd voor identiteit!
Helaas schuift een school het denken over identiteit vaak voor zich uit. Ook al is de school heel uniek; heel anders dan een andere school. Maar het is juist goed om over identiteit na te denken, want de werkelijke identiteit kan echt anders zijn dan de identiteit die op papier staat. Maar toch, de meeste scholen hebben geen tijd voor identiteit. Of maken geen tijd voor identiteit. Dat is echt iets anders, toch?

Maak tijd voor identiteit!
Daarom luidt mijn oproep: maak tijd voor identiteit! Ik denk echt dat als we tijd maken voor identiteit dat er veel winst kan worden behaald! Denkt u ook niet?

Eigen identiteit en schoolidentiteit
De eigen identiteit kan botsen met de identiteit van de school. Daarom is het goed om over de identiteit van de school na te denken. Ook met collega’s. Want samen met collega’s moet je de identiteit van een school uitdragen. Maar ook hierin is het belangrijk om te kijken wat je eigen identiteit is. Past mijn eigen identiteit wel bij de schoolidentiteit? Maak tijd voor identiteit! Voor schoolidentiteit maar ook voor eigen identiteit! Stel de vraag: wie ben ik? Waar sta ik voor? Ik heb die vraag al weleens gesteld. U ook?

U kunt reageren via de mail: jmeerkerk@student.che.nl

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Afstudeerprojecten, Leraar Godsdienst/Levensbesch. met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *