Lesgeven aan jongeren van een reformatorische school in de context van de Nederlandse cultuur.

Auteur Jaap Reijersen van Buuren n.a.v. het afstudeeronderzoek ‘ Lesgeven aan jongeren van een reformatorische school in de context van de Nederlandse cultuur.’Jaap Reijersen van Buuren

Lesgeven aan jongeren van een reformatorische school in de context van de Nederlandse cultuur.

Als reformatorische godsdienstdocent op een reformatorische school kan je soms het idee krijgen dat je samen met je leerlingen in een soort ‘reformatorische bubbel’ leeft. Kerk, thuis, school, veel is vanuit een reformatorische levensbeschouwing ingevuld en je loopt het risico dat je nauwelijks meer buiten de reformatorische wereld ‘kijkt’. Juist in zulke situaties loop je het risico dat je de ‘buitenwereld’ gaat bezien als de ‘boze buitenwereld’ waar het voor een christen zwaar leven is. Met de beste bedoelingen probeer je je leerlingen voor te bereiden op een studie en werk buiten de reformatorische wereld en je waarschuwt ze voor alle mogelijke gevaren die er zijn buiten de veilige wereld waarin jij en zij leven en werken. Je zou zeggen: dat gaat allemaal goed. Maar, wat vinden die leerlingen daar nu eigenlijk van? Hoe sluit je, in je lesgeven, nu op een goede manier aan bij je leerlingen? Leerlingen geven aan dat ze weinig verschil ervaren tussen hun eigen leven en dat van niet-reformatorische leeftijdsgenoten.

Een belangrijke vraag in dat verband is natuurlijk: Wat is de Nederlandse cultuur? Een antwoord daarop is niet gemakkelijk te geven, want de Nederlandse cultuur bestaat niet. Wel zijn er verschillende aspecten van wat we de dominante Nederlandse cultuur noemen die kenmerkend genoemd kunnen worden voor deze cultuur. We hebben het dan onder andere over zaken als individualisme, geseculariseerd, gericht op technische ontwikkelingen en sociale media. Veel van de leerlingen waarderen individualisme en sociale media niet als problematisch, terwijl er binnen de reformatorische wereld toch niet altijd zo positief over zulke zaken gesproken wordt. Als het gaat over geloven in God wordt er toch door veel leerlingen aangegeven dat ze wel in God geloven. De door mij zogenoemde ‘reformatorische bubbel’ geldt dus, in ieder geval deels, niet voor alle leerlingen. Velen van hen zijn minder kritisch op de Nederlandse cultuur dan hun reformatorische godsdienstdocenten.

Om ervoor te zorgen dat die godsdienstdocenten in hun lesgeven wel aansluiten bij hun leerlingen is het belangrijk dat je als godsdienstdocent op een reformatorische school je dus goed verdiept in de beleving en waardering van de Nederlandse cultuur door je leerlingen. Je leerlingen voorbereiden op functioneren in de maatschappij is natuurlijk nog steeds nodig, maar kom als docent uit je reformatorische bubbel en geef, vanuit je levensbeschouwelijke visie, gedegen onderwijs, waarbij je vertrekpunt niet alleen ligt in de Bijbel, maar ook juist in je leerlingen en in hun ideeën over de Nederlandse cultuur. Probeer om in je lessen uitingen van de Nederlandse cultuur, uitingen waar leerlingen zich toe aangetrokken voelen, op een positieve manier in te zetten in je lessen. Dat betekent dat je soms buiten je eigen ‘levensbeschouwelijke’ kader moet durven kijken, omdat er ook buiten dit kader veel is wat richting kan geven in je lessen en wat aansluit bij je leerlingen.

Ten slotte: leer te luisteren naar je leerlingen, denk niet alleen dat je weet waar ze mee bezig zijn, maar zorg dat je het zeker weet, want alleen dan sluit je echt aan bij je leerlingen.

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Afstudeerprojecten, Blogs van alumni, Catechese en kringwerk, Competenties, Geen categorie, Hbo-theoloog, Leiderschap, Leraar Godsdienst/Levensbesch., Onderzoek, Overige studentenblogs met de tags . Bookmark de permalink.

19 reacties op Lesgeven aan jongeren van een reformatorische school in de context van de Nederlandse cultuur.

  1. petra schreef:

    Leuk leuk leuk

  2. janet schreef:

    Hier hebben we jaap. Jaap wordt nu kaal.

  3. bvd schreef:

    Is dit niet onze Reibij?
    Leuke foto!!

    • bnc schreef:

      jaja, heeft wel een flinke metamorfose ondergaan dan. Je zou bijna zeggen dat hij uit z’n bubbel is gestapt. Mooi stukje Jaap.

  4. Naomi schreef:

    Lekker artikeltje hoor🙃
    Maar die foto is wel echt de mooiste!!

  5. Wybe schreef:

    Leuke foto Reibij!!! Wel jammer dat het artikel zo vol eenzijdige informatie zit… Wordt niks gezegd over dikke theorieboekjes en ellenlange exegeseopdrachten…

  6. Nathalie schreef:

    Poeeh wat een prachtige foto!!
    En zo’n bubbel Reijersen, waar haal jij die? Ik kan ze echt nergens vinden😞. Blazen die wel net zulke grote bellen als die andere gum dingen?🤔 Gum is trouwens iets voor tussen je tanden. ‘Probeer deze iedere dag tussen je tanden te manoeuvreren..’ Oké we wijken af. Waar ging het eigenlijk om? Oh wacht.. Die foto die niemand wil missen.. Tsja beautiful, zei ik toch. 😉

  7. Matthijs schreef:

    Jaap:”Probeer om in je lessen uitingen van de Nederlandse cultuur, uitingen waar leerlingen zich toe aangetrokken voelen, op een positieve manier in te zetten in je lessen.”

    Ook Jaap: Jippieeeeeeeeeee!!!!!

  8. Simone schreef:

    Poah, daar staat u eens even goed op

  9. Walter schreef:

    Mooi artikel, ik ben zelf student aan de Driestar hogeschool, je zou zeggen: weer in zo’n bubbel! Maar dat ervaar ik helemaal niet zo. Ik denk inderdaad dat die ‘reformatorische bubbel’ erg aan het afnemen is. Als je met een niet-chisten ppraat over God, vinden ze jouw mening en geloof meer dan prima, en hebben ze er eigenlijk niet zoveel problemen mee. Geen ‘boze buitenwereld’ dus!
    Maar ook binnen die bubbel zijn er een heleboel degelijke verschillen waar je niet omheen kunt. Voor mij is mijn studentenvereniging (Semper Fidelis) echt dé plek waar ik over die verschillen kon praten, op een manier waar dat nergens anders kon! Mijn tip voor de lezers is dus: ga op een studentenvereniging!

    Reibij, ik wil je alle goeds wensen in dat wat je nu gaat doen, en hoop je nog eens te zien! Bedankt!

    Ik

  10. Willem schreef:

    Jaap, wat een ontzettend snelle planga. Ideetje om die opnieuw in gebruik te nemen?

  11. Rik schreef:

    Lekker allemaal in je eigen bubbel reibij! Zou dat niet wat zijn?

  12. Elisabeth Verschuure schreef:

    Wow Japie,

    Jij met je refobubbel. Die heb je voor jezelf wel behoorlijk doorgeprikt. Tenminste als ik deze foto vergelijk met hoe je er nu uitziet. Een GD docent met een gele broek. Man, wat gaan we je missen. ‘Och dat het mocht komen te gebeuren’ dat je ons mooie Zeeland wederom binnentrekt om de gezelligheid te verhogen.
    Het ga je goed kerel!
    Nu van je refobubbel naar de biblebelt…..hoe erg wil je het hebben😂

  13. Merel schreef:

    Mooi artikel. Ik zit nu op een Hogeschool in Breda waar ik maar een christelijke vriend heb en de rest van mijn vrienden onchristelijk is. Je leert hierdoor juist sterk in je schoenen staan en je leert je eigen principes te bepalen. Zelf heb ik mezelf er beter door leren kennen en wat ik wil voor mezelf. Ik denk dat je daarom zeker gelijk hebt over het kijken uit het beeld van de leerlingen. Klinkt heel positief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *