Lesgeven aan jongeren van een reformatorische school in de context van de Nederlandse cultuur.

Auteur Jaap Reijersen van Buuren n.a.v. het afstudeeronderzoek ‘ Lesgeven aan jongeren van een reformatorische school in de context van de Nederlandse cultuur.’Jaap Reijersen van Buuren

Lesgeven aan jongeren van een reformatorische school in de context van de Nederlandse cultuur.

Als reformatorische godsdienstdocent op een reformatorische school kan je soms het idee krijgen dat je samen met je leerlingen in een soort ‘reformatorische bubbel’ leeft. Kerk, thuis, school, veel is vanuit een reformatorische levensbeschouwing ingevuld en je loopt het risico dat je nauwelijks meer buiten de reformatorische wereld ‘kijkt’. Juist in zulke situaties loop je het risico dat je de ‘buitenwereld’ gaat bezien als de ‘boze buitenwereld’ waar het voor een christen zwaar leven is. Met de beste bedoelingen probeer je je leerlingen voor te bereiden op een studie en werk buiten de reformatorische wereld en je waarschuwt ze voor alle mogelijke gevaren die er zijn buiten de veilige wereld waarin jij en zij leven en werken. Je zou zeggen: dat gaat allemaal goed. Maar, wat vinden die leerlingen daar nu eigenlijk van? Hoe sluit je, in je lesgeven, nu op een goede manier aan bij je leerlingen? Leerlingen geven aan dat ze weinig verschil ervaren tussen hun eigen leven en dat van niet-reformatorische leeftijdsgenoten.

Een belangrijke vraag in dat verband is natuurlijk: Wat is de Nederlandse cultuur? Een antwoord daarop is niet gemakkelijk te geven, want de Nederlandse cultuur bestaat niet. Wel zijn er verschillende aspecten van wat we de dominante Nederlandse cultuur noemen die kenmerkend genoemd kunnen worden voor deze cultuur. We hebben het dan onder andere over zaken als individualisme, geseculariseerd, gericht op technische ontwikkelingen en sociale media. Veel van de leerlingen waarderen individualisme en sociale media niet als problematisch, terwijl er binnen de reformatorische wereld toch niet altijd zo positief over zulke zaken gesproken wordt. Als het gaat over geloven in God wordt er toch door veel leerlingen aangegeven dat ze wel in God geloven. De door mij zogenoemde ‘reformatorische bubbel’ geldt dus, in ieder geval deels, niet voor alle leerlingen. Velen van hen zijn minder kritisch op de Nederlandse cultuur dan hun reformatorische godsdienstdocenten.

Om ervoor te zorgen dat die godsdienstdocenten in hun lesgeven wel aansluiten bij hun leerlingen is het belangrijk dat je als godsdienstdocent op een reformatorische school je dus goed verdiept in de beleving en waardering van de Nederlandse cultuur door je leerlingen. Je leerlingen voorbereiden op functioneren in de maatschappij is natuurlijk nog steeds nodig, maar kom als docent uit je reformatorische bubbel en geef, vanuit je levensbeschouwelijke visie, gedegen onderwijs, waarbij je vertrekpunt niet alleen ligt in de Bijbel, maar ook juist in je leerlingen en in hun ideeën over de Nederlandse cultuur. Probeer om in je lessen uitingen van de Nederlandse cultuur, uitingen waar leerlingen zich toe aangetrokken voelen, op een positieve manier in te zetten in je lessen. Dat betekent dat je soms buiten je eigen ‘levensbeschouwelijke’ kader moet durven kijken, omdat er ook buiten dit kader veel is wat richting kan geven in je lessen en wat aansluit bij je leerlingen.

Ten slotte: leer te luisteren naar je leerlingen, denk niet alleen dat je weet waar ze mee bezig zijn, maar zorg dat je het zeker weet, want alleen dan sluit je echt aan bij je leerlingen.

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Afstudeerprojecten, Blogs van alumni, Catechese en kringwerk, Competenties, Geen categorie, Hbo-theoloog, Leiderschap, Leraar Godsdienst/Levensbesch., Onderzoek, Overige studentenblogs met de tags . Bookmark de permalink.

6 reacties op Lesgeven aan jongeren van een reformatorische school in de context van de Nederlandse cultuur.

  1. petra schreef:

    Leuk leuk leuk

  2. janet schreef:

    Hier hebben we jaap. Jaap wordt nu kaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *