Ik ben overwerkt. En jij? Acht adviezen ter voorkoming van werkstress.

Auteur Ewald Harmsen n.a.v. het afstudeeronderzoek ‘Ik ben overwerkt. En jij?’Ewald Harmsen

Ik ben overwerkt. En jij? Acht adviezen ter voorkoming van werkstress.

Wist je dat 1 op de 3 werknemers in Nederland een grotere werkdruk ervaren dan ze aankunnen? Te veel werkdruk leidt tot stress, en stress leidt tot overspannen raken.

Ik ben pionier naast mijn gewone baan en was juist aan het afstuderen toen ik overspannen raakte. Mijn onderwerp? Werkstress onder pioniers en hoe je dat kunt voorkomen☹.

Als ik toen had geweten wat ik nu weet, was het wellicht nooit zover gekomen. Wat ik heb geleerd? Hieronder volgt het rijtje:

  1. Neem een mentor: iemand die meer ervaring heeft dan jij en jou kan helpen om de balans in je leven, en op je werk te vinden en te houden. Wij weet heeft hij zo nog praktische tips ook!
  2. Zorg voor teamuitjes: als je in een team werkt is niets zo frustrerend dan een slechte samenwerking. Een teamuitje is ontspannend, en je leert elkaar beter kennen. Wellicht op een heel andere manier dan op de werkvloer. Het resultaat? Een leuke tijd met elkaar én een betere samenwerking.
  3. Stel realistische doelen. Als je duidelijk hebt wat je wilt bereiken en hoeveel tijd je daar in denkt te stoppen dan ben je blij als dat lukt en kan je ook makkelijker nee zeggen tegen andere dingen waar je eigenlijk geen tijd voor hebt.
  4. Doe dingen die bij je passen. Natuurlijk zijn er altijd wel dingen die moeten gebeuren en die niemand leuk vind. Maar als je teveel dingen doet die niet bij je passen dan vreet dat energie die je veel beter kunt stoppen in dingen die je wél leuk vindt.
  5. Realistische verwachtingen. Niet alleen jij wilt dat je dingen bereikt, maar je team wil ook dingen, en een eventuele werkgever/partnerkerk ook. Als die dingen niet duidelijk, onrealistisch, of zelfs tegenstrijdig zijn dan heb je een probleem. Levert een hoop frustratie op bij iedereen en kost jou te veel energie.
  6. Doe regelmatig een health check. Er zijn genoeg tests te vinden die aan de hand van simpele vragen kunnen achterhalen hoe het met je gaat. Als je gestrest bent kan zo’n vragenlijst dat duidelijk maken en kun je iets veranderen voordat het te laat is.
  7. Zorg goed voor je zelf. Hoe belangrijk je werk etc ook is, als je niet goed voor je zelf zorgt ben je binnen de kortste keren opgebrand en heeft je werk ook niets meer aan je. Neem genoeg rust, ga op vakantie, sla je lunch pauze niet over.
  8. Werk niet structureel over. Misschien een open deur, maar zorg dat je een duidelijke keuze maakt over hoeveel uur je werkt en ga daar niet overheen. Werk je meer en vind je dat ok? Pas dan je contract naar boven aan of stel een vrijwilligerscontract op. Dat is voor iedereen duidelijk en beschermt jou tegen overmatig werken.

Vragen? Ewaldha(at)hotmail(dot)com

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Afstudeerprojecten, Blogs van alumni, Geen categorie, Gemeenteopbouw, Gemeentestichting, Hbo-theoloog, Leiderschap, Onderzoek, Overige studentenblogs met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *