Het mooiste verhaal dat er is

peter-molenaarAuteur: Peter Molenaar n.a.v. zijn afstudeerproject ‘Gods missie in Ouderkerk’, uitgevoerd in opdracht van de Hervormde Gemeente Ouderkerk aan de IJssel.

Missionair zijn als gemeente is zeker geen hype, het nieuwste trucje of een laatste stuiptrekking om te overleven, het is een antwoord op de hedendaagse cultuur waarin we als christenen als vreemdelingen in verkeren. Maar bovenal: het is de missie van God. Hij is bezig met Zijn plan om de schepping te verlossen. Als kerk zijn we een onderdeel van Zijn plan.

Schuren
Waarom stuiten evangelisatietaken die worden ontplooid dan zo vaak op weerstand vanuit de gemeente? Omdat het vreemd is? omdat buiten de comfortzone wordt getreden? Dit zouden oorzaken kunnen zijn.

Het mooiste verhaal
Laten we onszelf ook eens de spiegel voorhouden, mijn eigen persoon voorop. Waarom ga ik eigenlijk naar de kerk? Uit gewoonte? Om bekeerd te worden? Om niet naar de hel te gaan? We hebben toch zeker het mooiste verhaal te vertellen!

Christen zijn is te leven tot eer van God, Hem lief te hebben boven alles en de naaste als jezelf. Wanneer je Gods liefde hebt mogen ontdekken, dan deel je daarin. Wie schreeuwt / post / deelt niet wanneer hij of zij in de wolken is? Hoeveel meer eer verdient Hij dan wel niet?

Bekering / inkeer tot God zijn onmisbaar. Vergeving van zonden door Jezus zijn namelijk het mooiste genadeschenk ooit geschonken. Maar daar moeten we niet in blijven hangen. En misschien ligt daar wel het gevaar in de traditionele kerk, vaak gevestigd in de Bijbelgordel. Is dat niet lekker veilig zo met elkaar? Kerkverlating en –sluiting speelt hier nog een geen grote rol. Maar hoe lang nog? Willen we dat wel onder ogen zien? De postmoderne wereld heeft zo naar het schijnt weinig tot geen raakvlakken meer met de kerk. Het individualisme heeft genadeloos hard toegeslagen. Of zijn we misschien zelf wel net zo individualistisch geworden? Ik zal de laatste zijn die dit ontkent.

Als priesters zijn we allen geroepen om enerzijds God te dienen in ons leven, en te getuigen van Hem. Dan gaat niet om de activiteiten die je als gemeente ontplooit. Het is je hele houding als christen. We zijn namelijk het zout van de aarde. Maar in alles: leef tot eer van Hem. Iedereen naar zijn of haar vermogen. Dat is het mooiste van dit alles. Dat is missionair.

NB: Meer info? molenaar_peter@hotmail.com

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Afstudeerprojecten met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *