Het doet ertoe!

Auteur: Rolf Pauwe n.a.v. zijn afstudeeronderzoek “Het doet ertoe!”foto Rolf

Vooraf: Veel christelijke scholen worstelen met het vormgeven van hun identiteit. Recent onderzoek laat dat op verschillende manieren zien. Aan de ene kant is er de vraag welke plaats de Bijbel in mag en kan nemen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Daarnaast speelt er ook nog vaak een overkoepelende vraag mee  naar  het  vormgeven  van  de  identiteit  in  het  algemeen.  In  hoeverre  mag  en  kan  de  christelijke identiteit bepalend zijn voor het gezicht van de school? Voornamelijk op de zogenoemde protestants-christelijke scholen is dit een vraagstuk.

Het doet ertoe!

Wie ben ik?

Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ligt mijn bestemming? Wat zijn mijn (levens)doelen? Dit zijn vragen die zomaar bij je op kunnen komen. Wie herkent het niet dat op bepaalde momenten (één van) deze vragen boven komen drijven en je soms tot vertwijfeling kunnen brengen. Juist in een wereld waar alles om digitale profielen en jezelf digitaal neerzetten lijkt te draaien, kan er niet om deze vragen heen worden gegaan.

De vraag breder trekken

Deze vragen zijn niet alleen van toepassing op personen, maar ook op organisaties. Deze ‘identiteitsworsteling’ zie je ook daar terug. Wat is onze visie? Waar komen we vandaan en waar willen we als organisatie over vijf of tien jaar staan? Wat is daarbij belangrijk en is de kern van onze organisatie? Deze vragen zijn relevant en doen ertoe. Deze vragen worden zowel in het bedrijfsleven als het onderwijs gesteld. En over deze laatste groep wil ik het hebben. Als het gaat om het neerzetten van een duidelijk profiel en het vormgeven van een duidelijke identiteit, dan hebben scholen daar allemaal mee te maken. Deze vragen doen er juist voor hen toe!  We leven in een tijd waarin een gezamenlijke beleving van identiteit niet meer vanzelfsprekend is; ook op veel scholen is de identiteit pluriform geworden. Niet-gelovigen, moslims en christenen ontmoeten elkaar binnen hetzelfde gebouw. De vraag is welke vormgeving van identiteit hier bij past. Mijn scriptie houdt zich met deze thematiek bezig en laat zien dat het vormgeven van een christelijke identiteit op een dergelijke open-christelijke school (of perspectiefschool) van wezenlijk belang is.

Het onderzoek

De praktijk laat zien dat de christelijke identiteit op dergelijke scholen zeer divers beleefd wordt. De diverse stakeholders zoals docenten, leerlingen en ouders beleven de christelijke identiteit op een eigen wijze. Van niet-christen tot cultuur-christen tot getuigend-christen. Is het binnen deze diversiteit mogelijk om een duidelijke vorm van christelijke identiteit neer te zetten waarbij alle stakeholders meegenomen worden? Ik ben van mening dat dit kan. In mijn onderzoek heb ik allereerst verkennend onderzoek gedaan naar het fenomeen identiteit. Vervolgens heb ik gekeken naar de wijze waarop open-christelijke scholen of perspectiefscholen hun christelijke identiteit vormgeven. Tenslotte heb ik de toespitsing gemaakt naar mijn dagelijkse werksituatie: CSG De Lage Waard in Papendrecht. Ik heb gerichte aanbevelingen gedaan om de christelijke identiteit op deze school verder vorm te geven op een toekomstbestendige wijze. Daarbij heb ik praktijkonderzoek verricht onder verschillende stakeholders van deze school.

Uitnodiging

Waren de bovenstaande vragen herkenbaar en worstelt u als (school)organisatie ook met het vormgeven van identiteit? Dan nodig ik u uit om het onderzoek te lezen of eventueel contact met mij op te nemen. Wat zoals eerder gezegd, identiteit doet ertoe! Zeker binnen de huidige pluriforme contexten waarin we ons bewegen.

Rolf Paauwe
Studentnummer: 161273
r.j.paauwe@delagewaard.nl

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags . Bookmark de permalink.

Een reactie op Het doet ertoe!

  1. Marsmink65@gmail.com schreef:

    Leuk,overlapt met mijn afstuderen over evangelisch onderwijs. Ik ben benieuwd naar je literatuurlijst…
    Groet,
    Marjolein Smink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *