HELP de preek komt niet binnen..!

Auteur: Carline Speksnijder-Koster n.a.v. haar afstudeeronderzoek. Carline Speksnijder

 

Ben jij tussen de 25 en 45 jaar, dan ben je net als ik een dertiger. Je staat volop in het leven, hebt  vaak een drukke, verantwoordelijke baan en een gezin waarvoor je verantwoordelijkheid draagt. In dat drukke bestaan zit je zondag in de kerk vaak een beetje uit te blazen. Je probeert goed naar de preek te luisteren, hoopt gevoed te worden, maar er gaat van alles door je hoofd. Misschien herken je wel iets in deze tekening?    preek

 

 

Mijn onderzoek
Voorgangers en kerkelijk werkers uit de Sint Jansgemeente Gouda krijgen van een deel van de dertigers uit de gemeente te horen dat er een discrepantie ervaren wordt tussen de prediking en de existentiële behoeften en vragen die zij hebben.

  • Zijn er veel dertigers die dit zo ervaren? Zo ja, waar ligt het probleem dan precies?
  • Welke vragen en behoeften hebben dertigers?
  • Hoe kan de kerk/de preek hierbij aansluiten?
  • Moet zij dat doen en zo ja: hoe en waarin wel/waarin niet?…   Dit mocht ik gaan onderzoeken.

Bevindingen 
De existentiële vragen van de dertigers uit de Sint Jansgemeente cirkelen rondom het dagelijks leven als christen en hoe je je geloofsleven kunnen delen. Een goede balans vinden in het drukke leven, van betekenis zijn, geliefd zijn en vanuit Gods rust leren leven, zijn daarbij belangrijke behoeften. Andere belangrijke vragen gaan over de relevantie van het geloof, hoe je in deze tijd kan blijven geloven en je kinderen hierin kan ondersteunen en hoe je tijd kan maken voor je persoonlijke relatie met God.

Behoeften als het gaat om de prediking
Dertigers vinden het vooral belangrijk dat de preek stof tot nadenken geeft of in beweging brengt en dat Gods Naam wordt groot gemaakt. Ook willen ze graag de diepte in en een tegengeluid horen.

Voor mij is dit herkenbaar. Ik wordt er echt blij van als ik Gods grootheid meer ga zien door een preek.

Aansluiting bij de preken
Over het algemeen bleken de preken in de Sint Jansgemeente redelijk goed aan te sluiten op de behoeften van de tussengeneratie. Enkele aanbevelingen waren nog wel:
– Ken je hoorders, hun vragen en behoeften. Ga op deze vragen in vanuit de Bijbel.
– Geef diepgaand onderwijs over het leven als gelovige en het bevindelijk leven met God en wees daarin concreet.
– Besteed aandacht aan de behoeften een tegengeluid te horen en het kunnen spiegelen.
– Wijs de hoorders zo nu en dan op de eigen verantwoordelijkheid over hoe ze luisteren naar de preek. (Luk. 6: 4-18)

Voor meer informatie kun je via mail contact opnemen met Carline Speksnijder, carline88@hotmail.com

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *