Een kleine school met grote plannen

Auteur: Maaike Meerhof n.a.v. haar afstudeeronderzoek op de Guido de Bres in Arnhem.

De Guido de Bres in Arnhem is een kleine middelbare school die haar leerlingen wil voorbereiden op een toekomst in een maatschappij die steeds sneller verandert. De Guido speelt op deze ontwikkelingen in door elke leerling te laten werken met een eigen device, steeds minder frontaal en klassikaal les te geven en door te werken met @2-uren. Elke dag volgen de leerlingen één of twee van deze uren waarin zij zelfstandig of in kleine groepjes werken aan hun weektaak. Elk vak heeft een deel van zijn lestijd afgestaan voor deze uren. Een deel van de lesstof moeten de leerlingen dus zelfstandig verwerken. De Guido heeft hiervoor gekozen om meer recht te doen aan de verschillen tussen leerlingen en om in te zetten op adaptief onderwijs. Daarnaast denken ze op deze manier leerlingen meer ’21 century skills’ te leren, namelijk zelfstandig leren en verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces.

Onderzoek
In opdracht van de Guido heb ik onderzocht hoe zij de lesstof en de studiewijzers voor deze uren geschikter kunnen maken zodat leerlingen worden uitgedaagd en gemotiveerd om er zelfstandig mee aan de slag te gaan. Om hierachter te komen heb ik, naast literatuurstudie en een onderzoek op de Guido zelf, een bezoek gebracht aan twee inspirerende scholen.

Voorbeelden
Het IJburg College in Amsterdam is een voorbeeld als het aankomt op onderwijsvernieuwing. Het onderwijs is ingericht in thema’s van zeven weken. Aan deze thema’s worden praktijkgerichte opdrachten gekoppeld. Zo hebben leerlingen bijvoorbeeld door middel van een microkrediet geld ingezameld voor een goed doel. Daarnaast worden de leerlingen aangesproken op hun verantwoordelijkheid. Aan het einde van het jaar presenteren ze hun leeropbrengsten in hun ‘trotsfolio’. Hierbij gaat het niet alleen om cijfers maar ook om vaardigheden.

Op het Amadeus Lyceum wordt veel aandacht besteed aan het leren van samenwerken. Voor een periode van zes weken werken leerlingen in vaste groepjes van vier. De groepjes worden door hun mentor gevormd en elke periode geëvalueerd. Hierdoor leren de leerlingen reflecteren en plannen. Stapsgewijs krijgen de leerlingen meer vrijheid in het vormen van eigen groepjes.

Aanbevelingen
Voor de Guido heb ik verschillende inspirerende ideeën opgedaan op deze scholen die ik heb verwerkt in aanbevelingen: Maak van weektaken studiewijzers, leer de leerling stapsgewijs meer zelfstandigheid aan en volg hierin één lijn als team, zorg voor meer praktijkgerichte opdrachten en investeer in reflectie en verantwoordelijkheidsgevoel bij leerlingen. Elke aanbeveling heeft een praktische uitwerking gekregen die de docenten van de Guido handvatten geeft om met de uitkomsten van het onderzoek aan de slag te gaan.

De kleinschaligheid is een kracht.

Toekomstgericht
De Guido is geen grote school, maar laat zich daardoor niet weerhouden om veranderingen door te voeren en naar de toekomst te kijken. De kleinschaligheid is een kracht. Het maakt de Guido flexibel en sterk in persoonlijke aandacht voor de leerling. Bovenstaande aanbevelingen zullen de Guido helpen om @2 verder te ontwikkelen en te laten uitgroeien tot een duurzame manier van adaptief en toekomstgericht onderwijs.

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Afstudeerprojecten, Leraar Godsdienst/Levensbesch. met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *