Drie redenen voor christelijke impotentie

Auteur: Kees Hoving n.a.v. zijn afstudeeronderzoek ‘Christian Spiritual Formation of Men’.

Daar ging hij dan. Behoorlijk opgewekt voer hij ten hemel. Voordat Jezus de cloud in ging, had hij echter nog wat belangrijke laatste woorden, zo verhaalt Mattheus 28. Gesandwiched tussen bemoedigingen vinden we onze grote opdracht. The great commission… Leerlingen maken, hen dopen en onderwijzen in de manier van leven die Jezus gewoon is.

Als Jezus de volgorde nou had omgedraaid zouden we het fantastisch doen in onze tijd. Maar helaas, we onderwijzen iedereen die wil luisteren, dopen minder en maken leerlingen van enkelen. En dat is zo’n beetje de staat van het westerse Christelijke geloof in een notendop, wat mij betreft. Geen wonder dat we hier grond verliezen.

Ik zie ten minste drie redenen voor deze Christelijke impotentie:

1.      We zijn christenen, geen discipelen
In mijn gereformeerd vrijgemaakte ouderlijk huis kreeg ik het christelijke geloof er al vroeg met de paplepel ingegoten. Zodra ik redelijk stil kon zitten en mijn mond kon houden werd ik geacht twee keer per zondag zo’n anderhalf uur naar vertegenwoordigers van Suitsupply te staren. En vooral goed te luisteren. Zo ontstaat geloof ten slotte. Althans, dat zegt de Bijbel, toch? Zo werd ik christen, maar leerde niet te leven in de lijn van Jezus. Ik werd geen leerling. En ik ben hierin niet alleen.

2.      We zijn in de wereld én van de wereld
Beïnvloed door onze context zijn we onze context geworden. Niet in ónze gedachten natuurlijk, maar wel in die van degenen die we proberen te bereiken. Christenen zijn toch voornamelijk die mensen die op zondag naar de kerk gaan en zeggen antwoorden te hebben. Tegelijkertijd doen we van maandag tot vrijdag vaak niet anders dan de rest. Geloof is toch een persoonlijke zaak? Spreuken 4:23 maakt duidelijk dat het hart bepaalt hoe we leven. Waarom leggen we de focus van geloof dan zo op het verstand?

3.      Ons evangelie is te klein
Het evangelie omvat het hele leven; tijdelijk en eeuwig, zichtbaar en onzichtbaar, later én nu. We doen ons uiterste best om mensen de hemel in te krijgen. Weinig om de hemel in hen te krijgen. In augustus publiceerde Daniel Kolenda nog dat 153.120 mensen in in Tanzania hun ‘decision card’ hadden ingeleverd. Top natuurlijk! Niets dan lof voor zo’n resultaat. En tegelijkertijd is het de vraag of deze 153.120 mensen ook allemaal worden gecoached in het intentioneel leerling zijn van Jezus.

Afgeleid
Dat zijn maar een paar oorzaken buiten onszelf. Maar wanneer we eerlijk naar ons hart kijken kunnen we wellicht concluderen dat er maar één oorzaak is voor Christelijke impotentie: we zijn afgeleid. We leven niet met de focus op God zoals hij deze op ons heeft. Hij vormt niet het middelpunt van de toewijding van ons hart. Dat kán anders, heb ik ontdekt tijdens mijn afstuderen. Er is een pad dat leidt tot diepere toewijding aan God. Een soort nauwe weg, zou je kunnen zeggen…

Meer?

keeshoving@hotmail.com

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Afstudeerprojecten met de tags . Bookmark de permalink.

Een reactie op Drie redenen voor christelijke impotentie

  1. Wilbert Nieuwenhuis schreef:

    Schitterende blog Kees! Ik herken je schrijfstijl; alsof ik je hoor praten. Hier en daar iets korter als dat de bocht is, maar daar is het een blog voor! En je raakt heel wezenlijke thema’s. Benieuwd naar je hele project.

    Gr. Wilbert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *