De kerk als een McDonalds

Auteur: Gabrielle Stolk n.a.v. haar afstudeeronderzoek

Gabrielle Stolk

By Choice? 

Laatst veranderde mijn eigen gemeente voor een kort moment in een heuse McDonalds. Niet voor iedereen helaas en met een doel. Een moment waarop twee werelden samen kwamen: consumentisme en dienstbaarheid. De tegenstelling waar deze blog over gaat. Consumentisme in de kerken en een antwoord hierop. 

Tijdens mijn literatuuronderzoek startte ik bij de vraag hoe de kerk zich tot de cultuur verhoud, kwam via consumentisme in de kerk uit bij dienstbaar discipelschap. Ofwel het zijn van een leerling van Jezus. Bekende woorden binnen de kerk, met het gevaar om lege begrippen te worden. In plaats van lege begrippen zie ik hier een sterke tegenbeweging voor onze maatschappij. Als eerste: Consumentisme is geen beschuldiging. Ik ken geen kerkgangers die consumeren in de kerk ‘by choice’. Eerder zie ik een worsteling en onvermogen om dit tegen te gaan. Ook ik heb er last van, jij misschien ook? Het is een gezamenlijke worsteling die we delen, waar veroordeling ons niet bij gaat helpen.  

 

Upside down Kingdom 

Consumentisme wordt in onze maatschappij als normale levensstijl gezien en uitgedragen. Het is vanzelfsprekend dat we dit ook terug vinden in de kerk. In de kerk zitten nou eenmaal gewone mensen, die ook door de maatschappij zijn beïnvloedt. Er zijn geleerden die denken dat ieder mens in wezen een geboren consument is.  

Jezus vraagt echter van ons een heel andere houding; dienen en uitdelen. Hij deed dit voor ons, Hij deed ons dit voor. Hij onderwees in woord en daad en vraagt ons niet alleen naar zijn onderwijs te luisteren, maar dit ook te doen. Dit leerling zijn heet discipelschap en duurt ons hele leven vanaf onze bekering. Het resultaat hiervan betekent dat dat we ‘geheel anders’ zullen worden van onze maatschappij. Dit gaat niet over één nacht ijs, het is een proces: we moeten vernieuwd worden in ons denken. Praktisch: We moeten afrekenen met kenmerken die haaks staan op de waarden van Jezus Christus. Zijn onderwijzingen zijn de spelregels van een Koninkrijk die totaal anders is dan onze maatschappij. Zijn onderwijs stelt alles wat we leren in onze maatschappij in een ander daglicht. Het Koninkrijk van God is een Upside down Kingdom. Verandering kunnen we niet in onszelf bewerkstelligen, hiervoor is Gods Heilige Geest nodig en Gods Woord als meetlat.  

Discipelschap betekent niet het afvinken van een lijstje verwachtingen die horen bij bekering, zoals gebed, Bijbellezen en kerkgang. Het is niet de start van een gedragsveranderingsprogramma, maar van een levensveranderend programma. Het leren sterven aan onszelf met als doel meer te gaan lijken op Jezus Christus. Dit begint niet pas bij de hemelpoort, maar met ingang van vandaag.   

 

Bereidheid 

Consumentisme heeft niets te maken met discipelschap. In plaats van wat we leren door onze maatschappij, mogen we leren doen wat Jezus Christus van ons vraagt. Jezus Christus is geen consument, Hij leert ons om te dienen en uit te delen. We worden opgeroepen om anders te zijn dan onze omgeving, beginnend in onze kerk. Zijn wij bereid?   

Gabrielle Drost-Stolk 

Voor meer informatie verwijs ik naar het boek Oefenruimte van Sake Stoppels (2013). 

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *