De havo 4-leerling: steeds weer een uitdaging!

Auteur: Nathalie de Heer, afstudeerder bij de masteropleiding tot Leraar Godsdienst 1e graad

Je staat een paar jaar voor de klas en weet (meestal) hoe je een klas onder de duim houdt. Je bent ingewerkt in de methode, kent je collega’s en de meeste dagen lopen goed. Je hebt plezier in het lesgeven en besluit verder te studeren. Het wordt de Master GL; meer verdieping in je lesstof, voor jezelf, maar juist ook voor je leerlingen in de bovenbouw. In september krijg je twee klassen havo 4, zodat je gelijk kunt beginnen. Wat blijkt?! Alle (orde)problemen beginnen opnieuw. De leerlingen zitten eigenlijk niet zo te wachten op verdieping in de les. Je vraagt je af: ‘Help, wat moet ik doen?!’

Welkom in de wereld van de havo 4. Het zittenblijverspercentage is 13% hoger dan in elke andere leerlaag. Leerlingen lijken ongemotiveerd, zijn met van alles bezig behalve met jouw godsdienst/levensbeschouwingles, ga er maar aan staan.

In mijn Masterthese heb ik onderzocht wat een docent, zoals jij, zou kunnen doen om de motivatie van een havo 4-leerling te verbeteren. Er kwamen een aantal interessante conclusies uit de literatuur en de gehouden interviews op het Driestar College (Gouda)en het Ichthus College (Veenendaal).

De docent blijkt namelijk een grote invloed te hebben op de motivatie van de leerling. Een goede relatie met de docent staat op nummer 1 (anders doet een leerling niets voor je vak). Daarnaast verwacht een leerling didactisch een goede les (afwisseling in werkvormen; filmpje laten zien noemen ze vaak), enthousiaste docent die ook veel weet over zijn vak en bovenal dus ook gezelligheid).

Veel havo 4-leerlingen weten van te voren dat het jaar moeilijk gaat worden. Ze worden gewaarschuwd op school en misschien thuis. Als blijkt dat ze bij de eerste toetsweek lage cijfers hebben gehaald, gooien heel wat havo 4-leerlingen de handdoek in de ring. ‘Ik kan het niet,’ denken ze, ook al weten ze van zichzelf dat ze geen zin of tijd hadden om te leren voor die eerste toetsen. Een docent moet zorgen dat deze ‘niet-helpende’ (faalangstige) gedachten gereguleerd worden en dat de leerling weer vertrouwen krijgt.

Leerlingen hebben ook best veel dingen aan hun hoofd, eigenlijk in hun broekzak, namelijk hun mobieltje met constant internet. Nieuwsgierig kijken ze steeds wie er een appje, smsje of Facebookbericht plaatst.  Stiekem vragen zij hierin ouders en docenten om grenzen, maar worden hierin teleurgesteld, omdat wij hen wel oud genoeg lijken te vinden om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Ze roepen eigenlijk: ‘Help ons (en zeg dat wij die mobiel wegleggen tijdens het leren), want dit lukt ons zelf niet!

Het blijkt uit mijn onderzoek dat leerlingen een baken nodig hebben, een coach (docent) bij wie ze gelijk aan het begin van het jaar steun en begeleiding krijgen, die hen individueel kent en hen kan helpen plannen, structureren en reguleren, zodat de leerling de moed minder snel zal verliezen, dichtbij hen staat en grenzen durft aan te geven, zodat de leerling weer zelfvertrouwen krijgt en het schoolwerk weer ziet zitten.  Durf jij deze uitdaging aan?!

 

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Afstudeerprojecten, Didactiek, Leraar Godsdienst/Levensbesch., Pedagogiek. Bookmark de permalink.

Een reactie op De havo 4-leerling: steeds weer een uitdaging!

  1. Sjoerd Peters schreef:

    Hoi Nathalie,

    Interessant onderzoek. Ik ben zelf nu bezig met afstuderen voor dezelfde opleiding als jij, en onderzoek hoe leerlingen de christelijke identiteit waarderen. Ik zou graag jouw onderzoek lezen om kennis te nemen van jouw vondsten van 4-havo leerlingen bij het vak godsdienst.

    Vriendelijke groeten,
    Sjoerd Peters

Laat een reactie achter bij Sjoerd Peters Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *