Connect(ie) met de wereld

Auteur: Gerben Bremmer n.a.v. zijn afstudeeronderzoek bij jeugdgroep Connect uit Rijnsburg

Connect is een actieve jeugdgroep binnen de Protestantse Gemeente Rijnsburg die bestaat uit 40 jongeren van 15 tot en met 25 jaar. De missie van Connect is; connectie met God, connectie met elkaar en connectie met de wereld (jongeren die geen relatie hebben met God). De visie van Connect is het maken van discipelen onder jongeren.

Alle jongeren van Connect ervaren een connectie met God en stimuleren elkaar hierin. De connectie met elkaar wordt door nieuwkomers ervaren als een warm bad, wat ze nergens anders op vergelijkbare wijze ervaren. Vanuit de relatie die de jongeren hebben met God, verlangen ze dat alle andere jongeren God leren kennen. Niet omdat dit hoort, maar omdat ze de jongeren gunnen wat zij door de relatie met God ervaren; liefde, erkenning, hoop en het idee dat je altijd op iemand kan terug vallen.
Bij Connect sluiten zich verschillende jongeren aan die christelijke zijn opgevoed, maar geen relatie met God ervaren. Nadat deze jongeren zich bij Connect hebben aangesloten, geven zij aan dat hun relatie met God is ontstaan of gegroeid is. Connect heeft echter moeite om connectie te maken met jongeren die niet christelijke zijn opgevoed. Wat heeft Connect nodig om niet christelijke jongeren te bereiken?

Is het evangelie haar kracht verloren?

Zowel in Nederland als in Rijnburg gaat de secularisatie rond als een briesende leeuw en de verwachting is dat de secularisatie de komende jaren voort duurt. In al het tumult vraag ik mij af of het evangelie haar kracht heeft verloren (Rom.1:16)? Of gold die kracht alleen in de tijd van Paulus? Het evangelie is dezelfde blijde boodschap gebleven, maar het is goed als christenen zich in een tijd van een crisis heroriënteren op de betekenis van het evangelie. Dan blijkt o.a. het volgende:

Jezus is niet het evangelie, maar een groot gedeelte van het evangelie!

Het evangelie omvat het scheppingsverhaal, de zondeval, de redding en het herstel via Jezus en hoe de geschiedenis zal aflopen. Jongeren hebben het grote verhaal nodig om inzicht te krijgen waarom het evangelie een blijde boodschap is. Uit dit grote verhaal blijkt waarom de jongere leeft en wat voor geweldig plan God met hem of haar heeft. Verder laat een heroriëntatie op het evangelie zien wat Gods doel is met de kerk en met Connect. God heeft elke christen, in navolging van Abraham, geroepen om een zegen te zijn voor alle volken. Het tot zegen zijn hoort bij de identiteit van een christen. Hierbij hoort een dienende houding. Zelfs wanneer de ander je niet goed behandeld. Zo moet Israël Babel tot een zegen zijn, terwijl dit juist de stad van het kwaad is. Zo wast Jezus de voeten van Judas en deelt met hem het brood ook al weet Jezus dat Judas Hem gaat verraden. Dit beeld is een ander beeld dan dat veel niet christelijke jongeren over de kerk hebben.

Het is belangrijk dat Connect ontdekt met wat voor doel God Connect geroepen heeft. Connect zal ontdekken dat zij onvoorwaardelijk een zegen moet zijn voor de jongeren in haar omgeving. Het tot zegen zijn uit zich in woord en daad. Wanneer er alleen maar daden zijn, zal de kerk weinig verschillen met maatschappelijke organisaties. Wel zijn de daden onmisbaar, omdat deze de betrouwbaarheid van het woord laten zien.

Veel jongeren denken bij connectie met de wereld of het woord missionair gelijk aan evangeliseren. Dit werpt voor veel jongeren een hoge drempel op waardoor ze  activiteiten ten aanzien van de connectie met de wereld ontwijken. Naast evangeliseren zal het goed zijn als de deelnemers van Connect vrienden worden met niet christelijke jongeren en in deze relatie open zijn over hun geloof. Dit zijn geen bekeringsprojecten. Uit onderzoek blijkt dat de meeste jongeren tot geloof komen via relaties en dit zal voor veel jongeren veel natuurlijker aanvoelen. Vanuit deze relaties kunnen de jongeren uitgenodigd worden voor Connect of Alpha.

 

Deel deze blog

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Dit bericht is geplaatst in Afstudeerprojecten met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *